zox.gr / ΤΑΙΝΙΕΣ / Μπίμπι Άντερσον: Πέθανε η «μούσα» του θρυλικού Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
ΤΑΙΝΙΕΣ

Μπίμπι Άντερσον: Πέθανε η «μούσα» του θρυλικού Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Η Μπίμπι Άντερσον είχε παίξει σε πάνω από 20 φιλμ του κορυφαίου σκηνοθέτη, όπως τα αριστουργηματικά «Έβδομη Σφραγίδα» (1957), «Άγριες Φράουλες» (1957), «Έρωτες χωρίς Φραγμό» (1966) και «Σκηνές από έναν γάμο» (1974).

Σε ηλικία 83 ετών άφησε την τελευταία της πνοή η σημαντική Σουηδέζα ηθοποιός Μπίμπι Άντερσον, μία από τις πρωταγωνίστριες του θρυλικού Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

Η Άντερσον είχε παίξει σε πάνω από 20 φιλμ του κορυφαίου σκηνοθέτη, όπως τα αριστουργηματικά «Έβδομη Σφραγίδα» (1957), «Άγριες Φράουλες» (1957), «Έρωτες χωρίς Φραγμό» (1966) και «Σκηνές από έναν γάμο» (1974).

Η ίδια ξεκίνησε να συνεργάζεται με τον Σουηδό δημιουργό σε ηλικία μόλις 15 ετών, όταν και πρωταγωνίστησε σε διαφημιστικά σποτ, παραγωγής του, για μάρκα σαπουνιού.

Εκείνος αποφάσισε να την πάρει μαζί του στο περίφημο Malmö City Theater. Εκείνη συνέχισε να παίζει από το 1951, όταν γύρισε τις πρώτες της ταινίες, μέχρι το 2009, όταν υπέστη εγκεφαλικό που την άφησε παράλυτη στη μία πλευρά του σώματός της.

Η Άνερσον συνεργάστηκε επίσης με άλλους σκηνοθέτες, μεταξύ των οποίων ο Τζον Χιούστον και ο Ρόμπερτ Όλτμαν. Ο Γιαν Χόλμπεργκ από το Ίδρυμα Ίνγκμαρ Μπέργκμαν δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι αν και η ηθοποιός συνδέθηκε πολύ με τον σπουδαίο κινηματογραφιστή, ήταν σημαντική καλλιτέχνις από μόνη της. Όπως σημείωσε ο ίδιος, εκείνη έπαιζε συχνά απλούς ή μερικές φορές ακόμα και κακογραμμένους ρόλους, αλλά «τους έκανε κάτι πολύ μεγαλύτερο». Ορόσημο στην εμβληματική καριέρα της ο συναισθηματικά πολύπλοκος ρόλος της νοσηρής νοσηλεύτριας Άλμα στην «Περσόνα» (1966), μια ταινία-σημείο αναφοράς, γνωστή μεταξύ άλλων για τις μεγάλες ανατροπές στερεοτύπων στην ιστορία του σινεμά.

Η ίδια το 1977, κοιτάζοντας πίσω τις δύο πρώτες δεκαετίες της κινηματογραφικής της πορείας, τις περιέγραψε ως αγκάθι λέγοντας ότι δεν ένιωθε καμία σύνδεση με αυτό που έκανε. Αλλά υπήρχε μια εξαίρεση: «Η Περσόνα. Είμαι ακόμα υπερήφανη», είχε πει. «Κάθε φορά που το βλέπω, ξέρω ότι πέτυχα αυτό που έπρεπε να κάνω ως ηθοποιός, ότι δημιούργησα ένα πρόσωπο».

Εκτός από τα 90 φιλμ στα οποία έπαιξε, ανέβηκε πολλές φορές στη θεατρική σκηνή και πρωταγωνίστησε σε κλασσικά έργα των Σαίξπηρ, Μολιέρου και Τσέχωφ. Όταν έκανε το ντεμπούτο της στο Μπρόντγουεϊ το 1973, οι New York Times επαίνεσαν την απόλυτη και αβίαστη φυσικότητά της.

Γεννήθηκε στη Στοκχόλμη στις 11 Νοεμβρίου 1935, κόρη ενός επιχειρηματία και μιας κοινωνική λειτουργού, ενώ είχε μία αδελφή η οποία έγινε μπαλαρίνα με τη Βασιλική Όπερα. Στην εφηβεία της, αποφασισμένη να γίνει ηθοποιός, άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα και το 1954 έγινε δεκτή στην δραματική σχολή του Βασιλικού Δραματικού Θεάτρου στη σουηδική πρωτεύουσα. Είχε τιμηθεί με τέσσερα βραβεία Guldbagge (το σουηδικό Όσκαρ), ως καλύτερη ηθοποιός το 1958 στο Φεστιβάλ των Καννών για την ερμηνεία της στο «Κατώφλι της Ζωής» και το 1963 στο Φεστιβάλ του Βερολίνου για τον ρόλο της στην ταινία «Η Ερωμένη».

After the opening of «The Night of the Tribades» actress Bibi Andersson attends an opening party at Sardi’s restaurant, Oct. 13, 1977, New York. Others unidentified. (AP Photo/Ron Frehm)

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια του εμφύλιου πολέμου στη Γιουγκοσλαβία πήρε μέρος σε αρκετές πρωτοβουλίες για παραστάσεις και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις στο Σεράγεβο.

«Αφήνει πίσω της ένα τεράστιο κενό για όλους εκείνους που είχαν το προνόμιο να ζήσουν στο πλευρό της» είπε η κόρη της, Τζένι Γκρέντε Ντάχλστραντ, στο Γαλλικό Πρακτορείο.